کلینیک فوق تخصصی دکتر حکیمی

خانه کشیدن و جراحی دندان

کشیدن و انواع جراحی دندان

یکی از شرایط اضطراری برای کشیدن دندان زمانی است که دندان به سبب پوسیدگی شدید آسیب جدی دیده باشد و قابل ترمیم کردن نباشد. این شرایط زمانی برای دندان پیش می آید که پوسیدگی به مرکز دندان یا همان پالپ رسیده باشد. باکتری تولید شده توسط پوسیدگی به پالپ حمله کرده و موجب عفونت می شود. در این شرایط عصب کشی می تواند به درمان عفونت دهان و دندان کمک کند اما در صورتی که عفونت شدید باشد؛ دندان باید کشیده شده تا از گسترش عفونت جلوگیری شود. توجه کنید که تنها پس از درمان کامل عفونت می توان جای خالی دندان کشیده شده را با ایمپلنت دندانی پر کرد.

کشیدن دندان

کشیدن دندان یک روش ساده شامل برداشتن دندان از حفره دندانی در استخوان آلوئول می باشد. این روش نسبتاً ساده است و به سرعت با بی حسی موضعی انجام می شود. برای کشیدن دندان چندین دلیل وجود دارد.

شامل:
آسیب دیدگی گسترده دندان به دلیل ضربه یا پوسیدگی که دیگر نمی توان آن را حفظ و ترمیم کرد.
عفونت شدید که دیگر نمی تواند با آنتی بیوتیک درمان شود یا با درمان ریشه ای اصلاح شود.
شل شدن دندان ها به دلیل بیماری لثه ای.
ازدحام دندان ها.

کشیدن دندان عقل

دندان عقل یا “اسیا سوم” آخرین اسیاهایی هستند که در هر طرف فک های فوقانی و تحتانی شما رشد می کنند. آن ها معمولاً در اواخر نوجوانی یا اوایل بیست سالگی جوانه می زنند. وقتی دندان های عقل از خط لثه بیرون می آیند و فک برای آن ها به اندازه کافی بزرگ باشد ، به طور عادی رشد می کنند و ممکن است برای شما درد یا مشکلی ایجاد نکنند. اما اکثر اوقات ، یک یا چند مورد از این اسیاهای سوم به درستی ظاهر نمی شوند. اسیاهای سومی که از خط لثه کاملا بیرون نمی آیند ، “دندان های عقل نهفته” نامیده می شوند. دندان عقل نهفته به این معناست که دندان اسیا سوم بین استخوان فک و بافت لثه تحت فشار قرار گرفته است. کشیدن دندان عقل یک روش جراحی برای برداشتن یک یا چند دندان عقل است. دندانپزشکان برای جلوگیری از بروز مشکلات در آینده ، جراحی کشیدن دندان های عقل را توصیه می کنند. دندان های عقل تحت فشار ممکن است باعث تورم ، درد و عفونت شوند. همچنین می توانند باعث آسیب دائمی به دندان، لثه و استخوان شوند. برخی اوقات ، ممکن است دندان های عقل نهفته منجر به تشکیل کیست یا تومور شوند که می تواند بخش هایی از فک را از بین ببرد.

جراحی چیست؟

دندانپزشک به دلایلی از جمله نهفته بودن، فک جوش بودن و یا از بین رفتن کامل دندان و باقی ماندن ریشه آن در استخوان فک، ناجار به انجام جراحی دندان می شود. دندانپزشک، دندان و ناحیه اطراف آن را با استفاده از بی حس کننده موضعی، بی حس کرده سپس با یک تیغ مخصوص جراحی، لثه ناحیه مورد نظر را کنار می زند. گاهی تمام یا قسمتی از دندان توسط استخوان پوشیده شده است که این استخوان برداشته می شود تا دندان و ریشه آن جدا و خارج می گردد و ناحیه مورد نظر شستشو داده شده و سپس بخیه زده می شود.

کشیدن دندان عقل ضروری است؟

دندان‌های عقل آخرین دندان‌هایی هستند که در فک شروع به رشد می‌کنند و به همین دلیل، اغلب فضای کافی ندارند که مانند بقیه‌ی دندان‌ها در موقعیت درست خود قرار بگیرند موقعیت این دندان‌ها فرق می‌کند و باعث بروز درد و ناراحتی می شوند درنهایت چاره ای جز کشیدن و جراحی دندان عقل نهفته وجود ندارد. اما در این بین، جراحی دندان عقل روی عصب مشکلاتی دارد.
بعضی از این دندان‌ها هرگز به طور کامل درنمی‌آیند چون یا توسط دیگر دندان‌ها تحت فشار هستند یا با بخشی از لثه پوشیده شده‌اند. ترکیب این شرایط، یعنی فشرده شدن، جزیی جوانه زدن و دیگر مسائل، باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

جراحی دندان عقل روی عصب

در صورتی که ریشه‌ی دندان عقل دور اعصاب پیچیده باشد، کشیدن کامل و جراحی دندان عقل روی عصب باعث آسیب به اعصاب و درنتیجه بی‌حس شدن لب‌ها، چانه و گردن می‌شود که ممکن است موقتی یا دائم باشد.
در چنین شرایطی برای کاهش ریسک از روشی به نام کرونکتومی یا حذف جزیی دندان استفاده می‌شود که ریسک آسیب عصبی را پایین می‌آورد. در این روش تنها بخشی از دندان جدا می‌شود و ریشه سالم باقی می‌ماند.
معمولاً زمانی که صحبت از کشیدن دندان است، به احتمال زیاد منظور دندان عقل یا دندان‌های عقل است! بله، ما به طور طبیعی چهار دندان عقل داریم. با این حال در بعضی از افراد همه‌ی این چهار دندان شکل نمی‌گیرد. در بعضی افراد هم دندان‌های عقل پشت بقیه‌ی دندان‌ها گیر افتاده‌اند و هرگز در نمی‌آیند یا این که باعث مشکلاتی می‌شود.

جراحی دندان عقل روی نهفته

بعضی‌ ها متاسفانه دندان عقل نهفته دارند، یعنی این دندان‌ها درون لثه به صورت نهفته باقی می‌مانند یا درون لثه رشد می‌کنند و نیاز به جراحی دارند. گاهی هم دندان عقل درمی‌آید اما تمیز کردن و حفظ بهداشت آن سخت است و عفونت می‌کند یا می‌پوسد و حفره‌دار می‌شود. در چنین موقعیتی باید دندان را کشید.
با این که معمولاً کشیدن دندان کار راحتی است، اما کشیدن دندان عقل می‌تواند خیلی پیچیده باشد. کشیدن و جراحی این دندان ممکن است با خونریزی شدید، عفونت، و آسیب به دیگر دندان‌ها همراه باشد. البته این عوارض معمول هستند و به عنوان مشکلات رایج این نوع عمل تقریباً پذیرفته شده‌اند.

جراحی دندان عقل نهفته با بیهوشی کامل یا بیحسی موضعی انجام می شود که روش آن به تشخیص دکتر انتخاب می شود.

مراقبت های بعد از کشیدن یا جراحی

_ بعد از جراحی، بر روی ناحیه دندان کشیده شده، گاز استریل را با فشار ملایم فک، در دهان حداقل به مدت ۳۰ دقیقه نگه دارید.
_ از مک زدن و خالی نمودن مکرر آب دهان خود داری کنید.
_ چون گونه، لب و زبان، تا ۳-۴ ساعت پس از جراحی بی حس است، مواظب باشید آنها را گاز نگیرید.
_ داروی تجویز شده را دقیق استفاده کرده و از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنید.
_ بعد از جراحی، خم نشوید و در موقع دراز کشیدن چند بالش زیر سر قرار دهید.
_ غذاها و مایعات نرم و خنک مصرف نموده و از سمت دیگر دهان برای خوردن استفاده کنید.
_ بعد از گذشت ۷ تا ۱۰ روز، برای کشیدن بخیه مراجعه فرمایید
_ تا چند روز پس از کشیدن بخیه، شستشو با آب نمک را ادامه دهید.
_ حداکثر تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی، تورم وجود خواهد داشت و به تدریج کم می  شود و طی ۷ تا ۱۰ روز از بین می رود. همچنین پس از جراحی برخی دندان های نهفته مانند عقل، امکان کبودی زیر پوست صورت وجود دارد.
_ در صورتیکه خونریزی شدید و غیر قابل کنترل باشد، به مرکز درمانی مراجعه نموده و از گذاشتن داروها و مواد مختلف بدون تجویز پزشک به وضع اجتناب نمایید.
_ از شستشوی دهان، روز جراحی خودداری نمایید و از فردای آن روز شستشوی دهان را با رسم فیزیولوژی، یا آب نمک شروع کنید. (مسواک زدن نیز روز بعد از جراحی شروع می گردد. دقت نمایید محل زخم را مسواک نزنید). برای جلوگیری از عفونت ثانویه، از دهانشویه استفاده کنید.
_ از کشیدن سیگار، پیپ و استفاده از نی برای نوشیدن مایعات تا چند روز خودداری نمایید.